НАФТОГАЗОВИЙ КОНСУЛЬТАЦІЙНИЙ ЦЕНТР
UA RU EN

Асоціація газовидобувних компаній України заявляє про можливий зрив програми Уряду зі збільшення видобутку газу

Асоціація газовидобувних компаній України (АГКУ) прогнозує істотне уповільнення темпів зростання видобутку газу у 2017 році за умови збереження незмінним податкового режиму для галузі. Більше того, АГКУ вбачає високу ймовірність початку стагнації газовидобутку у незалежному секторі у зв’язку із відсутністю необхідного рівня інвестицій у розвиток нових та вже існуючих проектів.
Члени Асоціації впевнені у тому, що зростання видобутку газу до 28 млрд. куб. м. у 2020 році, як це передбачено проектом урядової Концепції розвитку газовидобувної галузі, можливе лише за умови підвищення інвестиційної привабливості сектору саме за рахунок зниження податкового навантаження на нові інвестиції. Тому ми звертаємо увагу громадськості на те що, плани Уряду щодо досягнення енергонезалежності країни та виходу на рівень самозабезпечення газом у 2020 році можуть опинитися під загрозою невиконання.
Неодноразово у своїх публічних виступах вітчизняні та іноземні інвестори наголошували на тому, що завищене фіскальне навантаження є основною проблемою, що унеможливлює залучення нових інвестицій у газовидобувний сектор. Наголошуємо, що за чинного податкового навантаження та діючих світових цін на енергоносії, пошук та розробка нових родовищ та розвиток нових масштабних проектів в Україні незалежними операторами вже призупинені та не відновляться з причини економічної недоцільності реалізації таких проектів. За прогнозами АГКУ, за умови збереження поточної ситуації, країна недоотримає 8,3 млрд. куб. власного газу протягом 2017-2020 років, а це 14 млрд. грн. недоотриманих податків, майже 5% недовиконаного ВВП та відсутність 15 тис. нових робочих місць для багатьох секторів економіки країни.
Нагадуємо, що згідно незалежного експертного дослідження компанії Deloitte, податкове навантаження на газовидобуток в Україні перевищує середньоєвропейський рівень більше ніж удвічі. Це означає, що зберігаючи наявний податковий режим, Україна безапеляційно програє у боротьбі за міжнародний інвестиційний капітал. В той же час, саме збільшення внутрішніх та зовнішніх інвестицій в нові проекти, буріння нових свердловин, як на діючих, так і на нових родовищах, залучення сучасних технологій має стати основною рушійною силою, що призведе до зростання видобутку газу.
Газовидобувні компанії одностайно підтримують Уряд у його зусиллях зробити Україну енергонезалежною та позбавити нашу країну від багаторічного тягаря імпортованого газу. З огляду на формування Державного бюджету на 2017 рік та корегування Податкового кодексу, ми підготували для розгляду Міністерством фінансів України пропозиції щодо першочергових змін режиму оподаткування галузі починаючи з наступного року. Наша позиція ґрунтується на аналізі податкової політики в країнах Європи, детальному досліджені фірми Deloitte, а також на базі комплексного вивчення потенціалу розвитку газовидобувної галузі України, що був розроблений минулого року міжнародною консалтинговою компанією IHS.
Ми вважаємо за необхідне впровадження єдиної 12%-ої ставки для природного газу, що буде видобуватися із свердловин, буріння яких розпочнеться після 1 січня 2017 року. Таким чином, галузь пропонує Уряду запровадити з наступного року стимулюючу ставку ренти винятково для нових інвестицій, зберігши чинний рівень оподаткування для діючих об’єктів. На нашу думку, запровадження 12%-ої ренти на рівні середньоєвропейського значення надасть змогу залучити необхідний обсяг нових інвестицій задля динамічного приросту виробництва, одночасно гарантуючи сталі податкові надходження в 2017 році та їх відчутне зростання у майбутньому. 
За прогнозами Асоціації, запровадження стимулюючої єдиної ставки ренти для нових свердловин надасть змогу залучити, зокрема, по незалежному газовидобувному сектору – $1 млрд нових інвестицій та наростити видобуток газу на майже 60% до 2020 року. Зростання видобутку газу у свою чергу надасть можливість збільшити річні податкові відрахування на 22% по всій галузі, сплативши в бюджет 195,5 млрд. грн. за 2017-2020 роки.
Замороження існуючої фіскальної системи знівелює усі напрацювання Уряду країни та газовидобувного сектору, які були направлені на зменшення залежності від імпортних енергоносіїв за рахунок збільшення видобутку власного природного газу. Більше того, відсутність будь-яких змін у фіскальній системі для газовидобувної галузі суперечить міжнародним зобов’язанням, що взяв на себе Уряд щодо реформування податкового режиму для галузі. Нагадаємо, що протягом останніх років незалежний газовидобувний сектор був основним джерелом зростання видобутку газу в Україні. Згідно рекомендацій консультантів міжнародної компанії IHS, які були надані Мінфіну минулого року, незалежні газовидобувні компанії здатні значно збільшити своє виробництво з поточних 4 млрд куб. м. до 8 млрд куб. м. вже у 2020 році. Проте, такий сценарій можливий лише за умови впровадження конкурентного та стабільного податкового режиму не пізніше 2017 року.
Асоціація вкотре підкреслює, що держава повинна обрати шлях: або вона продовжує мислити категоріями короткострокового наповнення бюджету через ренту, або створює конкурентні умови для інвестицій у галузь, відновлює довіру та налагоджує співробітництво з вітчизняними та зарубіжними компаніями шляхом проведення комплексної реформи податкової системи, і таким чином, запроваджує стабільний фундамент для абсолютного зростання фіскальних надходжень від газовидобувної індустрії у довгостроковій перспективі. Прикладом для України можуть слугувати такі країни як Велика Британія, Італія чи Канада, які за останній рік знизили оподаткування для своїх нафтогазовидобувних галузей заради збереження робочих місць, розбудови сектору та розширення податкової бази. Або такі країни як Словаччина, Польща або Чехія, де рівень рентних платежів не перевищує 5%.
Вкотре зазначимо, що газовидобувні компанії виступають за послідовний та максимально прозорий процес оновлення та зміни податкової системи в галузі. Важливо розуміти, що податки – одна з найважливіших складових сприятливого інвестиційного клімату, який необхідний, щоб збільшити видобуток власного газу. Ми системно відстоюємо розширення державою горизонту планування до більш стратегічного та закликаємо брати до уваги у прогнозах комплексний ефект від зміни податкової політики у газовидобувній галузі. Переконані, що саме стимулювання нових інвестицій може гарантовано забезпечити безпрограшний результат як для Уряду, так і для бізнесового співтовариства, та закласти міцне підґрунтя для подальшого впровадження прогресивної реформи фіскальної системи для нафтогазовидобувної діяльності на базі оподаткування прибутку після 2020 року.